آشنایی با رشته مهندسی اپتیک و لیزر

اپتیک شاخه ای از علم فیزیک است که به مطالعه رفتار و خواص نور مرئی، مادون قرمز و فرابنفش می‌پردازد و در بسیاری از علوم نظیر ستاره‌شناسی، مهندسی، پزشکی، عکاسی کاربرد دارد. لیزر نیز به دلیل خواص متمایزش نقش بسیار مهمی در افزایش تولیدات صنعتی، گسترش ارتباطات و پیشرفت صنعت چاپ و پزشکی دارد. در رشته مهندسی اپتیک و لیزر دانشجویان با انواع لیزر و اپتیک و کاربردهای آن‌ها، اسپکتروسکوپی لیزری (اندازه‌گیری طول موج و فرکانس)، فناوری ساخت قطعات اپتیکی آشنا می‌شوند و قادر به طراحی و ساخت تجهیزات اپتیکی و لیزری مورد نیاز در زمینه‌های مختلف خواهند بود. دانش اپتیک و لیزر پیشرفت‌های فراوانی در دهه‌های اخیر داشته است. با توجه به آینده درخشان و کاربردهای روزافزون آن، تربیت کادر متخصص که آشنا به زیر بناهای نظری و مسلط به مبانی عملی باشند، لازم به نظر می‌رسد.

دوره کارشناسی مهندسی اپتیک و لیزر به منظور آموزش مبانی علمی اپتیک و کاربرد آن در تجهیزات اپتیکی، اپتوالکترونیکی و لیزری تدوین شده است. در فناوری پیشرفته و به‌ویژه در صنایع دفاعی، تولید، انتشار و به کارگیری نور، آشکارسازی آن در نواحی مختلف بینایی و برهم‌کنش نور با ماده مسائل مهم به شمار می‌آیند. در این راستا نیاز به متخصصانی که بتوانند همکاری لازم را در طراحی و محاسبات ساخت و نگهداری تجهیزات اپتیکی، اپتوالکترونیکی و لیزری به عهده گیرند، به شدت احساس می‌شود.

در سال‌های اخیر و همزمان با رشد جهانی کاربردهای لیزر، بازار کار رشته اپتیک و لیزر نیز  در صنایع طراحی، نگهداری و تعمیر سیستم‌ها و تجهیزات اپتیکی، لیزری و اپتوالکترونیکی. امور تحقیقاتی و اجرای طرح‌های کاربرد لیزر در حوزه‌های علمی، صنعتی (مانند جوشکاری، ساخت دستگاه‌های فاصله‌یاب)، نظامی و پزشکی (مانند لیزر درمانی)، مخابرات نوری شاهد پیشرفت‌های چشم‌گیری بوده است.

دیگر رشته ها: